Grab the widget  IWeb Gator

Saturday, December 18, 2010

BIAR MATI DIPANGKAL BANIR:SITI MARIAM IDRIS DALAM KENANGAN

BIAR MATI DIPANGKAL BANIR:SITI MARIAM IDRIS DALAM KENANGAN

 oleh Ahmad Nizam Hamid (http://lanailestari.blogspot.com/2010/11/biar-mati-dipangkal-banirsiti-mariam.html)

"Janganlah balik lagi,kita berador* di rumah Wan dulu",begitulah ulas kata sayu yang keluar dari mulut wanita kecil molek itu.Saya hanya mampu tersenyum dalam sayu juga.




"Belum puas lepas rindu dah nak balik",dengan mata sayu dan dalam nada memujuk wanita itu menujukan kata-katanya kepada saya.
Mariam Binti Idris,15 Disember 1927-5 November 2010


Selasa, 2010 November 09


SITI MARIAM IDRIS SERIKANDI REVOLUSIONER LUBUK KAWAH

5 ulasan



SITI MARIAM IDRIS SERIKANDI REVOLUSIONER LUBUK KAWAH




Siti Mariam Idris mempunyai beberapa nama perjuangan, antaranya Atom, Tabah, Sitah, tapi setiap perajurit menyapanya dengan panggilan Tun. Beliau adalah salah seorang komander kompeni Rejimen Ke-10 dan ahli Jawatankuasa Kawasan PKM. Di dalam pasukan, beliau juga merupakan ibu yang pengasih bagi para perajurit baru baik lelaki mahupun wanita.




Beliau dilahirkan di Kampung Balik Gantang, Mukim Sanggang, Daerah Temerloh, Pahang pada 15 Disember 1927,  akan tetapi membesar di Lubuk Kawah.


Ayahnya Idris seorang petani miskin dan juga seorang guru silat, meninggal dunia ketika Siti Mariam berumur 11 tahun. Ibunya bernama Saadiah,  bekerja sebagai petani.


Ahad, 2010 November 07


ALFATIHAH UNTUK MAK YAM OLEH PENJUAL UBAT

0 ulasan
 (http://penjualubat.wordpress.com/)

Penghujung tahun 2009..saya dan rakan-rakan telah berkunjung ke Kampung Perdamaian Sukhirin, Wilayah Narathiwath, Selatan Thailand (sebuah perkampungan tempat bermastautinnya bekas kader dan perajurit Rejimen Ke-10 Tentera Rakyat Malaya yang dibangunkan selepas Perjanjian Damai 3 pihak di Haadyai pada 2 Disember 1989). Klik disini..



BELASUNGKAWA OLEH AHMAD NIZAM HAMID

2 ulasan


al-Fatihah.
saya mendapat khabar duka,Siti Mariam Binti Idris,83 tahun telah kembali ke rahmatullah awal pagi ini.Allahyarhammah dilahirkan di Kg Lubuk Kawah,Temerloh dan tuntutan zaman ketika itu telah membawa beliau menyertai Rejimen Ke-10 Tentera Rakyat Malaya di bawah PKM.Beliau sanggup meninggalkan keluarga dan memanggul senjata menjadi gerila bagi melawan penjajah Inggeris.Allahyarhammah meninggal dunia di Kg.Perdamaian Sukhirin Chulaborn Pattana Sukhirin Thailand.InsyaAllah saya akan menulis kenang-kenangan bersama Allahyarhammah di blog saya.kepada saya beliau adalah manifestasi semangat anak Pahang dan Temerloh yang bersedia berkorban bagi mengejar cita-cita kemerdekaan dan beliau adalah produk sejarah zamannya.Al-Fatihah

Sabtu, 2010 November 06


BERDOA DAN BERTAHLIL UNTUK ARWAH SERIKANDI

0 ulasan
Selepas solat Isa, rakan seperjuangan di Sukhirin mengadakan majlis berdoa dan bertahlil semoga roh Allahyarhammah Siti Mariam di tempatkan di kalangan orang-orang yang dikasihi Allah.




Jumaat, 2010 November 05


GAMBAR-GAMBAR SEKITAR PEMAKAMAN SERIKANDI SITI MARIAM IDRIS

0 ulasan



Jenazah dibawa keluar dari kediamannya diiringi azan
Jenazah disembahyangkan di Masjid Darul Aman

PUTERI LUBUK KAWAH PULANG KE RAHMATULLAH

1 ulasan
Pada pukul 9.05 (waktu tempatan) pagi Jumaat, 5 November 2010, seorang puteri terpuji Lubuk Kawah telah pulang mengadap Ilahi di kediamannya di Kampung Perdamaian Sukhirin, Wilayah Narathiwath, Selatan Thailand. Beliau adalah Siti Mariam binti Idris, 83 tahun, seorang pejuang kemerdekaan, bekas kader Rejimen Ke-10 TRM. Jenazahnya akan disemadikan di tanah perkuburan Kampung Perdamaian Sukhirin selepas solat Jumaat.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TOP Ten Minggu INI

Paling Popular