Grab the widget  IWeb Gator

Wednesday, June 22, 2011

Siapakah yang diutamakan kerajaan BN akhirnya?

Soalan YB Rembau tentang sebab dan rasional Menteri Kewangan menaikkan Kadar Dasar Semalaman (OPR) dan Keperluan Rizab Berkanun (Statutory Reserve Requirement-SRR) tidak meyakinkan. Berkebetulan saya juga (Kuala Selangor) menghantar soalan yang sama.



Untuk pengetahuan umum, SRR dan OPR adalah antara ‘kaedah monetari’ yang mampu digunakan oleh sesebuah kerajaan sepertimana hal cukai (taxation) dan subsidi adalah ‘kaedah fiskal’ yang digunakan untuk mengimbangi pendapatan dan perbelanjaan. Kedua-dua kaedah ini disebutkan sebagai kaedah pengimbang atau ‘stabilising measures’ dalam pengurusan ekonomi dan kewangan Negara.


Pendirian Bank Negara Malaysia (BNM) dalam menetapkan kenaikan Keperluan Rizab Berkanun (SRR) kepada 3% dari jumlah deposit bank-bank adalah menasabah difahami. Langkah tersebut adalah untuk menangani atau ‘menyerap’(mop-up) kelebihan kecairan akibat kemasukan dana dari luar.


Namun, langkah menaikkan Kadar Dasar Semalaman (OPR) sekaligus adalah sangat dipertikaikan pelbagai pihak sebab kenaikan OPR, yang merupakan ukuran kadar faedah pinjaman perbankan, sekaligus mempengaruhi kenaikan Kadar Pinjaman Dasar atau Base-Lending Rate (BLR).


Jawapan soalan lisan dua hari lalu oleh Timbalan Menteri yang sama , berkenaan sebab-punca inflasi, mendapat pengesahan bahawa punca inflasi di Negara kini, adalah disebabkan oleh “Cost-Push” atau disebabkan kos yang meningkat (akibat kos komoditi dan penarikan balik subsidi) dan bukan “Demand Pull” atau inflasi disebabkan peningkatan permintaan oleh rakyat.


Dengan kata lain, kaedah monteri, bukan kaedah penyelesaian nya secara berkesan, kalau inflasilah isu dan masalah yang hendak ditangai atau di atasi.


Dengan kenaikan OPR dan kemudiannya BLR, kerajaan wajar menyedari bahawa kos pinjaman serentak dengan itu kos menjalankan perniagaan (cost of doing business) juga mengalami kenaikan.


Sejak tahun lalu, kerajaan melalui BNM telah menaikkan OPR sebanyak 4 kali dan pada setiap kali 25 kadar mata asas (or 0.25 pewrcentage point). Dan sekaligus ini menaikkan BLR. Dengan kata lain, kalau seseorang membayar 5% kadar faedah untuk pinjaman rumah setahun lalu, maka kini ia akan mengalami 20% kenaikan dalam kos kadar faedah.


Saya bersedia menerima bahawa pengurusan ekonomi dan kewangan ini bukanlah mudah, namun jelasnya, tindakan BNM, dalam suasana rakyat menanggung kos saran hidup yang terus meningkat, hutang isi-rumah (pinjaman kereta, rumah, kad kredit dsbnya) yang ke tahap RM544 bilion atau 74% KNDK dan ekonomi yang sedang mengalami pemulihan dan pertumbuhan yang belum rancak, khususnya dalam suku pertama tahun ini, maka sikap kerajaan untuk menaikkan lagi OPR hanya akan menggalakkan rakyat untuk ‘menyimpan ‘ atau ‘saving’ dan memalapkan lagi perbelanjaan atau “consumption” untuk memacu “Pertumbuhan”.


Tindakan menaikkan OPR juga dilihat sebagai hanya menguntungkan pihak pengurus dana antarabangsa yang membawa kemasukan dana luar mengambil kesempatan kadar faedah yang tinggi dari rantau lain.


Sudahlah subsidi yang dikatakan ‘candu’ yang menjadi ‘ketagihan’ rakyat ditarik balik atas nama ‘rasionalisasi subsidi’, sekaligus mencetuskan kenaikan kos saran hidup dan inflasi, sementara pihak pemilik konsesi seprti IPP, sector air dan lebuhraya terus mensdapat pembelaan kerajaan, maka apakah kerajaan melalui BNM akan menaikkan lagi OPR dalam masa terdekat ini?


Pokonya rakyat ingin tahu, kepentingan siapakah yang menjadi keutamaan kerajaan BN ini, apabila menentukan polisi-polisi fiskal – cukai dan subsidi dan monetari –OPR dan perlaksanaan dasar-dasar kerajaan yang lain??


Selarilkah dan wajarkah polisi-plisi ini dengan slogan PM Najib –“Mengutamakan Rakyat?


Dr Dzulkefly Ahmad, MP Kuala Selangor
21 hb Jun 2011.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TOP Ten Minggu INI

Paling Popular