Grab the widget  IWeb Gator

Saturday, February 4, 2012

Isu Israel : Pendirian PAS Tegas


Saya diwawancara oleh Wall Street Journal pada hari Khamis, 26hb Januari 2011. Antara soalan yang ditanya kepada saya adalah berkaitan dasar luar negara dan isu Palestin.


Saya tuntas menegaskan bahawa kemahuan dan hak rakyat Palestin mesti dibela dan itu merangkumi hak untuk mendirikan negara sendiri serta tidak terus dizalimi.

Saya juga mengungkapkan bahawa jika syarat ini dipenuhi maka wajarlah hak rakyat Israel juga dihormati. - Hrkh. 

Itu kenyataan Anwar Ibrahim, bukan kenyataan Pakatan Rakyat.

Apa pun, aku bersyukur, dalam menangani isu negara haram Israel, PAS ambil pendirian untuk secara tegas .

Harakahdaily melaporkan:
Ketika dihubungi Harakahdaily, Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu menegaskan pendirian PAS yang tidak mengiktiraf kewujudan Israel.

“Mereka mendapat tanah itu secara kejam, membunuh dan menghalau rakyat Palestine daripada buminya sendiri. Bukan menjajah, tapi secara merampas secara kejam bersama tentera Haganah pada tahun 1948.

PAS tidak akan mengiktiraf kewujudan Israel,” tegas beliau. - Hrkh.


Kenyataan yang tegas tanpa perlu cari alasan untuk jaga hati dan tak perlu tergeliat lidah.

Puak-puak penchachai tentu seronok nak terus spin isu ni. Sebelum ni depa spin macam United Malay National Organisation penentang hebat Israel.

Depa ingat rakyat senang-senang boleh lupa pasai skandal Umno-Apco. Kalau pun betul "melayu mudah lupa" akan ada orang yang akan sentiasa mengingatkan orang melayu Islam berkenaan skandal RM77juta tu

Lepas ni mungkin depa akan spin kata Pakatan Rakyat bertelagah sesama sendiri pulak.

Yang pentingnya, episod ni membuktikan yang PAS memang berpendirian teguh. Mempertahankan warga palestin dan kedaulatan Baitul Muqaddis adalah pendirian PAS sejak dulu, kini dan insyaallah selama-lamanya.

Sebelum ni The Wall Street Jurnal melaporkan Anwar berkata:
"I support all efforts to protect the security of the state of Israel," said Mr. Anwar, although he stopped short of saying he would open diplomatic ties with the Jewish state, a step which he said remains contingent on Israel respecting the aspirations of Palestinians. Malaysia has consistently refrained from establishing diplomatic relations with Israel, although limited commercial ties exist between private companies in the two countries. - WSJ.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TOP Ten Minggu INI

Paling Popular